1. Počeci Black Friday-a u Americi
Black Friday, ili Crni petak, danas je poznat kao jedan od najvažnijih dana za kupce i trgovce diljem svijeta. Njegovo moderno značenje – dan velikih popusta koji označava početak božićne kupovne sezone – potječe iz SAD-a, gdje se pojavio 1950-ih godina u Philadelphiji. Policajci su tada počeli koristiti izraz "Crni petak" kako bi opisali prometne gužve i masovno okupljanje kupaca dan nakon Dana zahvalnosti, kada su mnogi počeli kupovati poklone za nadolazeće blagdane.
Trgovci su ubrzo uočili potencijal tog dana i počeli nuditi popuste, stvarajući posebne ponude kako bi privukli još više kupaca. Do 1980-ih, Black Friday postao je nezaobilazan dio američke maloprodaje, a kupovina na taj dan pretvorena je u nacionalnu tradiciju koja označava početak blagdanskog veselja i priprema.
2. Ekspanzija Black Friday-a i Početak Cyber Monday-a
Kako je Black Friday postajao sve popularniji, maloprodajna industrija odlučila je proširiti ovaj fenomen i na online kupovinu. S rastom interneta početkom 2000-ih, trgovci su uveli i Cyber Monday – prvi ponedjeljak nakon Dana zahvalnosti, posvećen online popustima, što je omogućilo kupcima dodatnu priliku za uštedu bez čekanja u dugim redovima.
3. Dolazak Black Friday-a u Hrvatsku
Globalizacija i širenje online trgovina donijeli su Black Friday i u Hrvatsku. Prije otprilike deset godina, sve je više hrvatskih trgovaca prihvatilo ovu ideju kao priliku za privlačenje kupaca i povećanje prodaje uoči blagdana. Potaknuti američkim trendom i rastućim interesom kupaca, trgovci u Hrvatskoj sve češće nude posebne popuste u fizičkim trgovinama i na online platformama.
4. Black Friday u Hrvatskoj – današnji doživljaj
Danas Black Friday u Hrvatskoj podrazumijeva velike popuste u raznim trgovinama, od modnih i elektroničkih trgovina do specijaliziranih dućana poput Nove Boje Zvuka, koja za ljubitelje vrhunskog zvuka nudi izvanredne popuste čak do 50%. Dok su popusti u SAD-u često veći, i domaće trgovine sve više uvažavaju kupce velikim popustima i atraktivnim ponudama, pružajući im priliku za značajne uštede.
U Hrvatskoj, Black Friday više nije ograničen samo na jedan dan – mnoge trgovine produljuju akcije na cijeli vikend ili čak na tjedan, poznat kao "Black Week". To omogućuje kupcima više vremena za mirno istraživanje ponuda i kupnju po povoljnijim cijenama, bez gužvi i pritiska.
5. Utjecaj Black Friday-a na kupovnu kulturu u Hrvatskoj
Black Friday u Hrvatskoj postao je pravi šoping praznik, osobito za one koji žele iskoristiti posebne ponude i uštedjeti uoči blagdana. Mnogi Hrvati čekaju upravo ovaj dan za veće kupnje, poput elektroničkih uređaja, kućanskih aparata ili glazbene opreme.Nove Boje Zvuka su prepoznale važnost ovog dana te svake godine nudimo odlične popuste, pa čak i do 50%, samo za ljubitelje vrhunskog zvuka.
Zaključak
Od lokalne američke tradicije do globalnog fenomena, Black Friday postao je simbol početka blagdanske sezone i uzbuđenja oko kupovine. U Hrvatskoj se prepoznaje kao prilika za uštedu i obavljanje većih kupnji, a trgovci, poput Nove Boje Zvuka, obogaćuju ovaj dan dodatnim popustima i posebnim ponudama, pružajući kupcima odlične prilike za uštedu.